MEDIAKOULU 10 - vuotta | mediapajat | mediapolku (johdannot)

   
 
         
  mediapajoja ja ilmaisua   materiaaleja ja lähteitä   välineitä työskentelyyn   ymmärrä mediaa  
                 
  Mediapolku              
   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
     
 
 
SISÄLTÖ TULOSTETTAVA KORTTI
 
perusasiat 1, 2, 3, 4, 5 | sovella S, M, L, XL | tekniikka | ohjelmat | esimerkit | linkit | kehitä  
   
PERUSIDEA   TOTEUTUS  
         
Mediapolun idea on tutustua median tuottamiseen lyhyillä harjoituksilla. Tilaan luodaan viiden työpisteen rata, jota oppilaat kiertävät pienryhmissä rastilta toiselle. Kuhunkin tehtävään on aikaa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen työpiste vaihtuu . Ennen kierroksen alkua pisteet esitellään ja kierroksen päätteeksi tutustutaan harjoitusten lopputuloksiin.  
KESTO noin 90 min
- Johdanto noin 15 minuuttia (pisteiden esittely kokeillen)
- Työskentely pisteillä noin 10 min / piste
- Töiden katsominen ja oman työskentelyn arviointi
RYHMÄT
- noin 6 oppilasta / ryhmä
- animaatio ja musiikki-pisteillä ryhmä jakaantuu kahteen osaan (3+3)
TILA
- Tilaksi käy luokkahuone, jos sinne saa järjestettyä työpisteet (pulpetit syrjään). Myös koulun muiden tilojen käyttöä kannattaa testata esim. juhlasali tai näyttämö, jolloin rataan voi osallistua vuorollaan useampikin luokka.


 
         
1 PISTE 1 - TRIKKI      
 










   
       
2 PISTE 2 - ANIMAATIO      
 












   
       
3 PISTE 3 - MUSIIKKI      
 
















   
       
4 PISTE 4 - TOIMITTAJAN TYÖ - HAASTATTELU      
 















     
       
5 PISTE 5 - X esim. LEHDEN ETUSIVU, PELI      













       
       
    SOVELLA
     

      KIERRÄ RATA S
     










 
       
      LUO PISTEIDEN AVULLA KOKONAISUUS M
      Pisteet täydentävät toisiaan esim. sävellä musiikki tehtyyn animaatioon.










 
       
      SUUNNITTELE UUSIA TYÖPISTEITÄ KÄSITELTÄVÄN TEEMAN YMPÄRILLE L
     










 
       
      OPPILAAT SUUNNITTELEVAT AIHEEN YMPÄRILLE OMAN RADAN XL
     












 
         
       
TEKNIIKKA      
Hyvä perusratkaisu työskentelyyn on toteuttaa rata tablet-laitteiden avulla, jolloin yhdessä laitteissa on kaikki tarvittavat ohjelmat. Laitteet voi olla joko kiinteästi kussakin radan pisteessä tai sitten kullakin ryhmällä on oma laite mukana. Jos laitteet sijoittaa pisteisiin kannattaa sekä animaatio että musiikkipisteesseen varata kaksi laitetta. Vieressä on tarkempi kuvaus kunkin pisteen varustelusta kuvineen. Kustakin kuvasta on linkki havainnolstavaan esittelykuvaan teksteineen.

PISTE 1 TRIKKI
a) Trikkiseinä
b) LED-valot
c) Suuntaava mikrofoni tai dynaaminen haastattelumikrofoni
d) Etuvahvistin
e) Kameranjalka + sovitin
f) Projisointi kuvalle (näyttö/projektori)
   
PISTE 2 ANIMAATIO
- Kameranjalat + sovitin (2)
- LED-valot (4)
- Kiinnitys valoille
- Materiaalia animaatioiden tekemiseen (legot, vaha, paperi)










 
PISTE 3 MUSIIKKI
- Irrallinen näyttö (2)
- Liitin tablet laitteelle näyttöön
- Kuulokejako 5:lle (2)
- Kuulokkeet
- Midi-koskettimisto (USB-liitännällä)
   
  PISTE 4 TOIMITTAJAN TYÖ
- Kameranjalka+ sovitin
- Dynaalinen mikrofoni
- Etuvahvistin tablet-laitteelle

PISTE 5 LEHTI, OHJELMOINTI
 

   
    OHJELMAT (linkit ohjeisiin kuvakkeesta)
     
PISTE 1 TRIKKI
- esim. Green Screen
 
PISTE 2 ANIMAATIO
- esim. iMotion
PISTE 3 MUSIIKKI
- esim. Garage Band
PISTE 4 TOIMITTAJAN TYÖ
- esim. Kamera-sovellus
 
PISTE 5 LEHTI, OHJELMOINTI
- esim. Book Creator , Scratch
         
         
         
         
     

 
       
ESIMERKIT      
     












 
       
    LINKIT
         
         
         
       
KEHITÄ JA KESKUSTELE TÄSTÄ SISÄLLÖSTÄ
         
 
         
Padlet

Tehty Padletilla
 

 
 
yhteystiedot
Mediakoulun studio   museokeskus Vapriikki   Alaverstaanraitti 5, 33101 Tampere
Mediakoulun toimisto ja varasto   Vuoreksen koulu   Rautiolanrinne 2, 33870 Tampere
mediapedagogi   Jukka Haveri   jukka.haveri(at)tampere.fi, 0503485563