 |
 |
|
 |
 |
| perusasiat 1, 2, 3, 4, 5 | sovella S, M, L, XL | tekniikka | ohjelmat | esimerkit | linkit | kehitä |
|
| |
|
| PERUSIDEA |
|
TOTEUTUS |
|
| |
|
|
|
|
| Mediapolun idea on tutustua median tuottamiseen lyhyillä harjoituksilla. Tilaan luodaan viiden työpisteen rata, jota oppilaat kiertävät pienryhmissä rastilta toiselle. Kuhunkin tehtävään on aikaa noin 10 minuuttia, jonka jälkeen työpiste vaihtuu . Ennen kierroksen alkua pisteet esitellään ja kierroksen päätteeksi tutustutaan harjoitusten lopputuloksiin. |
|
| KESTO noin 90 min |
- Johdanto noin 15 minuuttia (pisteiden esittely kokeillen)
- Työskentely pisteillä noin 10 min / piste
- Töiden katsominen ja oman työskentelyn arviointi |
| RYHMÄT |
- noin 6 oppilasta / ryhmä
- animaatio ja musiikki-pisteillä ryhmä jakaantuu kahteen osaan (3+3) |
| TILA |
| - Tilaksi käy luokkahuone, jos sinne saa järjestettyä työpisteet (pulpetit syrjään). Myös koulun muiden tilojen käyttöä kannattaa testata esim. juhlasali tai näyttämö, jolloin rataan voi osallistua vuorollaan useampikin luokka. |
|
|
| |
|
|
|
|
| 1 |
PISTE 1 - TRIKKI |
|
|
|
| |
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
| 2 |
PISTE 2 - ANIMAATIO |
|
|
|
| |
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
| 3 |
PISTE 3 - MUSIIKKI |
|
|
|
| |
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
| 4 |
PISTE 4 - TOIMITTAJAN TYÖ - HAASTATTELU |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 5 |
PISTE 5 - X esim. LEHDEN ETUSIVU, PELI |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
SOVELLA |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
KIERRÄ RATA |
S |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
LUO PISTEIDEN AVULLA KOKONAISUUS |
M |
| |
|
|
Pisteet täydentävät toisiaan esim. sävellä musiikki tehtyyn animaatioon.
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
SUUNNITTELE UUSIA TYÖPISTEITÄ KÄSITELTÄVÄN TEEMAN YMPÄRILLE |
L |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
OPPILAAT SUUNNITTELEVAT AIHEEN YMPÄRILLE OMAN RADAN |
XL |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| TEKNIIKKA |
|
|
|
Hyvä perusratkaisu työskentelyyn on toteuttaa rata tablet-laitteiden avulla, jolloin yhdessä laitteissa on kaikki tarvittavat ohjelmat. Laitteet voi olla joko kiinteästi kussakin radan pisteessä tai sitten kullakin ryhmällä on oma laite mukana. Jos laitteet sijoittaa pisteisiin kannattaa sekä animaatio että musiikkipisteesseen varata kaksi laitetta. Vieressä on tarkempi kuvaus kunkin pisteen varustelusta kuvineen. Kustakin kuvasta on linkki havainnolstavaan esittelykuvaan teksteineen.
PISTE 1 TRIKKI
a) Trikkiseinä
b) LED-valot
c) Suuntaava mikrofoni tai dynaaminen haastattelumikrofoni
d) Etuvahvistin
e) Kameranjalka + sovitin
f) Projisointi kuvalle (näyttö/projektori) |
 |
| |
|
 |
PISTE 2 ANIMAATIO
- Kameranjalat + sovitin (2)
- LED-valot (4)
- Kiinnitys valoille
- Materiaalia animaatioiden tekemiseen (legot, vaha, paperi) |
|
|
PISTE 3 MUSIIKKI
- Irrallinen näyttö (2)
- Liitin tablet laitteelle näyttöön
- Kuulokejako 5:lle (2)
- Kuulokkeet
- Midi-koskettimisto (USB-liitännällä) |
 |
| |
|
| |
PISTE 4 TOIMITTAJAN TYÖ
- Kameranjalka+ sovitin
- Dynaalinen mikrofoni
- Etuvahvistin tablet-laitteelle
|
| PISTE 5 LEHTI, OHJELMOINTI |
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
OHJELMAT (linkit ohjeisiin kuvakkeesta) |
| |
|
|
PISTE 1 TRIKKI
- esim. Green Screen |
|
PISTE 2 ANIMAATIO
- esim. iMotion |
 |
PISTE 3 MUSIIKKI
- esim. Garage Band |
 |
PISTE 4 TOIMITTAJAN TYÖ
- esim. Kamera-sovellus |
|
PISTE 5 LEHTI, OHJELMOINTI
- esim. Book Creator , Scratch |
 |
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ESIMERKIT |
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
LINKIT |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| KEHITÄ JA KESKUSTELE TÄSTÄ SISÄLLÖSTÄ |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| Padlet |
| |